Nieuwe woestijnbiotoop Blijdorp komt inclusief containerschip: ”we moeten mee met onze tijd”

Niet iedereen kan naar de tropen reizen om de natuur daar met eigen ogen te aanschouwen. Dat is een van de redenen voor het bestaan van dierentuinen. Diergaarde Blijdorp laat nu weten een nieuwe ‘reisbestemming’ te willen creëren onder de rook van Rotterdam: een Noord-Afrikaanse woestijnbiotoop, ”Suez & Sinaï” geheten.

Hoewel de plannen om de volkstuintjes te bedelven onder zandduinen – om er vervolgens onder andere dromedarissen, struisvogels en Arabische oryxen te plaatsen – met luid applaus en gejuich ontvangen werden bij de presentatie van de plannen, steelt de entree tot de biotoop pas écht de show. Een containerschip, 400 meter lang, moet het nieuwe uitbreidingsterrein visueel scheiden van het Amerikaanse themagebied, en verschaft toegang tot het uitbreidingsgebied vanaf de Rivièrahal-Zijde. De directeur: ”Zo steek je vanaf de Afrikaanse Savanne ter hoogte van de zebra’s gemakkelijk over naar dit stukje Midden-Oosten. Net als in het echt dus.”

Overigens laten de Nederlandse Spoorwegen en ProRail weten bezwaar aan te tekenen tegen de uitbreidingsplannen van het park. Het nieuwe complex zou volgens hen leiden tot een stremming van het drukke treinverkeer richting Utrecht en zou eveneens de hogesnelheidslijn Amsterdam-Antwerpen blokkeren. De schade voor de handelssector zou miljarden bedragen.

Blijdorper Bende wist exclusieve bouwplannen te bemachtigen. Zeg nu zelf: toch bijna te mooi om waar te zijn?

Een gedachte over “Nieuwe woestijnbiotoop Blijdorp komt inclusief containerschip: ”we moeten mee met onze tijd”

  1. Of het plaatsen van een 400 meter containerschip de juiste manier is om een visuele scheiding in het uitbreidingsplan te realiseren betwijfel ik. Het plaatsen van een dergelijk object kost ten eerste ontzettend veel geld en je verliest er ook een stuk grond door. Reken maar uit 400 m x 60 m is een flinke lap. Dat zijn 4 voetbalvelden. Daarnaast is het onderhoud van een dergelijk object een forse kostenpost. Ik denk dat er andere en mogelijk betere oplossingen te bedenken zijn. Ik weet wel dat het heel lang heeft geduurd voordat Blijdorp de tuin heeft kunnen uitbreiden. Ook in het verleden lagen de NS en Prorail dwars bij de uitbreidingsplannen. Ik weet niet wie de huidige eigenaar van de grond van het volkstuinencomplex is maar het zal een hele uitdaging worden om dit stuk grond in eigendom te krijgen. Veel uitbreidingsmogelijkheden heeft Blijdorp niet meer omdat het aan alle kanten door stedelijke bouw of plantsoenen is omringt. Het is de vraag of de gemeente bereid is om Blijdorp te ondersteunen in haar plannen. Als een van de grootste publiekstrekkers van de stad zou je dat wel mogen verwachten. Helaas spelen economische aspecten tegenwoordig een zeer grote rol.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.